Quick Access : Electronic Library Scientific Supremacy System Kuiper System
Scientific Journals Reference Books Commission Reference Books System FA
FA
تاریخ انتشار : 1399/08/07

برگزاری جلسه ستاد تحول و نوآوری درآموزش پزشکی وزارت بهداشت با مسئولین کلان منطقه هشت

مطابق زمانبندی مشخص، جلسات تحول و نوآوری درآموزش پزشکی ستاد وزارت با مسئولین کلان مناطق کشور با همکاری مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی تشکیل می گردد. در تاریخ 1399/8/6 نیز جلسه مشترک ستاد با دانشگاه های مستقر در کلان منطقه هشت، از محل سالن اجتماعات نصر به صورت مجازی مدیریت گردید. در تقسیم بندی های کلان مناطق کشوری، دانشگاه های علوم پزشکی کرمان، زاهدان، زابل، رفسنجان، سیرجان، جیرفت، بم و ایرانشهر در کلان منطقه هشت قرار دارند.
آقای دکتر حقدوست در این جلسه حضور یافتند و نکاتی مطرح نمودند که در ادامه خلاصه آن بیان شده است:
دکتر حقدوست با اشاره به آسیب خالی ماندن صندلی های دانشگاهی گفتند: "باید از فاز کمی که در آن غرق شده ایم به سختی بیرون آییم. دانشگاه های کوچک تر در زمینه مواجه شدن با صندلی های خالی آسیب پذیری بیشتری دارند. لذا راه اندازی رشته ها که به نوعی کمی سازی است باید به کیفی سازی تغییر یابد. الان دانشجویان بخصوص در دکتری و ارشد علاوه بر رشته ها به کیفیت خوابگاه ها و استادان نگاه می کنند. دانشگاه ها باید سریعتر هوشیار باشند و برنامه های خود را اصلاح کنند. عمر رشد کمی گذشته است و کیفیت باید در اولویت باشد". ایشان همچنین با اشاره به مباحث تدوین شده در خصوص مرجعیت علمی که با همت دکتر یزدانی و همکاران صورت پذیرفته و در سایت نصر هم بارگذاری شده است گفتند: "همت کنید این مباحث کلیدی و کاربردی را مرور نمایید. اولویت ها و مزیت های نسبی خود را پیدا کنید، سطوح رشد خود را بیابید و حرکت به سمت قطب شدن را پی بگیرید".
ایشان در بحث همگرایی علوم گفتند: "این مفهوم که یکی از راه های برون رفت است را اشاعه دهید. اگر در هر شهری نتوانید با دانشگاه های متناظر خود ارتباط قوی برقرار ننمایید و اساتید دانشگاه ها نتوانند با هم یک گفتمان خوب و عملکردی را راه‌بیاندازند، عقب خواهید افتاد. کارهای خوبی که بدون هزینه است را می توان انجام داد مثل فرصت مطالعاتی، استفاده از اساتید و ازمایشگاه های یکدیگر و ... درجهت نزدیک کردن دپارتمان ها به مراکز تحقیقاتی اقدام کنید. شاید برخی کارهای بدون هزینه نیز می تواند اثر گذاری بالایی داشته باشد. مثل خوابگاه های مشترک بین رشته های گوناگون که شاید در ابتدا سخت باشد. خوابگاه ها بهترین مکان برای شکل دهی گفتگوهای میان رشتگی، کوریکولوم های پنهان، نو اندیشی و باز اندیشی ها است. پاویون ها را ادغام کنید تا دانشجویان رشته های مختلف با هم بنشینند و این گفتگوها شکل بگیرد". دکتر حقدوست در بحث توجه به دوره های Undergraduate گفتند: " به کیفیت کلاس های درس در این دوره ها اهمیت دهید؛ چرا که همین دانشجویان به دوره های ارشد و دکتری وارد می شوند. وقتی به دانشجویان پزشکی عمومی که با جامعه در ارتباطند توجه نکنیم نهایتا" کل سیستم ضرر خواهد دید. معاونین آموزشی بایستی به گزارشات در بیمارستان های آموزشی اشراف کامل داشته باشند. در برخی دانشگاه ها مثل همدان و اردبیل خیلی خوب توجه شده است. Undergraduate ها آینده ساز مملکت هستند و فکر نکنیم که صرفا" تخصص و فوق تخصص هستند که دانشگاه های ما را شکل می دهند".
ایشان در بحث بین المللی سازی گفتند: " علیرغم اتفاقات خوبی که در منطقه افتاده ولی شاخص های بین المللی سازی نسبت به کلان منطقه های دیگر پایین تر است. برخی دانشگاه های کوچک مثل سمنان و اراک در جذب دانشجو در این زمینه جلوتر هستند. شاخص های بین المللی سازی را هم وسیعتر از آوردن دانشجوی بین المللی ببینید. آیا دانشجویی که تربیت می کنید می تواند در عرصه بین الملل کار کنند؟ می توانند در اینده رئیس انجمن های علمی جهانی یا مدیران ارشد سازمان بهداشت جهانی شوند؟ ایا می توانند کمپانی های چند ملیتی را اداره کنند؟ دانشگاه های ما باید به بلوغی برسند که چنین نیروهایی تربیت کنند".
دکتر حقدوست به عملکرد مراکز مطالعات هم اشاره و توجه جدی روسا و معاونین اموزشی دانشکده ها به عملکرد مراکز مطالعات را خواستار شدند. در نهایت هم به آسیب آموزش مجازی اشاره داشته و گفتند: "با مکانسیم هایی راه را برای تقلب برخی دانشجویان ببندید. گروه ها فعال شوند و دانشجویان متقلب را شناسایی کنند. برخی دانشگاه ها مثل اصفهان در آشکار کردن نمرات غیر معمول اقدامات خوبی انجام داده اند. گروه ها فعال شوند و حتی معاونین آموزشی در کلاس های مجازی اساتید وارد شده و شیوه های آموزش را کنترل کنند. مدیر گروه ها و کارشناسان آموزشی وارد کلاس ها شوند و ببینند جریان اموزش چگونه است. البته خیلی از اساتید نیز بیش از زمان عادی، روزهای تعطیل و ... وقت می گذارند".
دکتر حقدوست در انتهای سخنان خود با اشاره به ماموریت های ویژه گفتند: " به ماموریت ها در سطح کشوری نگاه شود. یعنی اگر در کل کشور سوالی در زمینه ای مطرح شد برای جواب سوال به آن دانشگاهی که آن ماموریت ویژه محول شده است مراجعه کند. شاید نیاز است با نهادهای خارج از دانشگاه نیز ارتباط برقرار کند، سیاستنامه و گایدلاین های کشوری را دنبال کند و کم کم افق کار را بین المللی کند". در ابتدای این جلسه جناب آقای دکتر ملک پور از دانشگاه علوم پزشکی کرمان برنامه جلسه را اعلام نمودند و سپس آقای دکتر رشیدی نژاد به تقسیم کار مناسب در کلان منطقه هشت برای عملیاتی سازی بسته ها اشاره کردند و از مزایای این عمل را تقویت و پیاده سازی مناسب و داشتن پشتوانه اجرایی خوب دانستند. دکتر رشیدی نژاد همچنین اشاره نمودند که تجربه کرونا نشان داد که بسته های تحول بسیار با اهمیت هستند و در زمان کویید 19 از طریق همین بسته ها می توان اعضاء هیات علمی و دانشگاه ها را ارزیابی نمود. در همین زمان است که زیر ساخت ها تقویت شد و عملکرد دانشگاه ها بهبود تصاعدی داشته است. بسته مجازی سازی، برگزاری آزمون های آنلاین و توسعه زیر ساخت ها در فاصله گذاری اجتماعی موثر عمل نمودند. در کویید 19 دانشگاه ها دریافتند که باید بیش از گذشته برای دانشگاه های نسل 3 و 4 برنامه ریزی داشته باشند اما مهمترین بسته که شاید اهداف آن به سایر بسته‌ها گسترش یابد بسته اخلاق حرفه ای است که نیازمند توجه جدی است و باید فعالیت علمی بیشتری در آن صورت پذیرد. هر چند علاوه بر فعالیت دانشگاه ها، زمینه های اجتماعی نیز در تربیت و تقویت شخصیت نیروی انسانی موثر است.
سپس مسئولین بسته های تحول آموزش در این کلان منطقه و مسئولین ماموریت های ویژه به ارائه گزارش های خود در زمینه اقدامات انجام شده پرداختند. این کلان منطقه همچنین دو پیشنهاد داشتند. اول: برخی از موضوعات پرداخته شده در بسته ها لازم است از شکل بسته تحولی خارج شده و در فعالیت روتین دانشگاه ها قرار گیرند و در سنجه های اعتبار بخشی به آن توجه شود. دوم: برخی از بسته ها قابلیت ادغام با یکدیگر را دارند که در بازنگری ها مورد توجه قرار گیرد.
در ادامه جلسه مسئولین ستادی بسته های تحول نیز ضمن اشاره به نقاط قوت و ضعف این گزارش ها، به موارد زیر اشاره نمودند:
1- این کلان منطقه بر افزایش کیفیت آموزش های مجازی اهتمام داشته اما هنوز به مشارکت صد درصدی نرسیده است.
2- از لحاظ ساختاری برخی از دانشگاه های این منطقه هنوز مراکز آموزش مجازی اختصاصی ندارند.
3- این کلان منطقه در مورد شاخص هایی چون تدریس فعال، مدرس و دانشجوی فعال نیز در شش ماهه دوم سال افزایش چشمگیری را نسبت به شش ماهه اول سال تجربه کرده اند؛ اما هنوز نتوانسته است در زمره ده دانشگاه اول کشور قرار گیرد.
4- تعداد محتواهای الکترونیکی مجازی این کلان منطقه از 6478 تا 1700 محتوای آموزشی متغیر است.
5- در باره شیوه های برگزاری آزمون های مجازی فراگیر و آیین نامه ها و مقررات نیز رهنمودهای خود را ارائه دهند.
6- تعداد صندلی های الکترونیک در این کلان منطقه وضعیت نسبتا" خوبی دارد.
7- در مورد وضعیت سایت آزمون الکترونیک نیز برخی از دانشگاه این کلان منطقه در ریسک پایین هستند ولی برخی از دانشگاه های این کلان منطقه پس از نصب سرور پشتیبان، برای برگزاری آزمون های ملی در ریسک پایین قرار خواهند گرفت.
8- مطرح شد که ارائه گزارش های جامع، خوب و هماهنگ در این منطقه نشانگر سازماندهی خوب منطقه ای است.
9- با توجه به بازنگری که در بسته اخلاق حرفه ای در حال انجام است، خواسته شد که تجربیات اخلاق سازمانی خود را در اختیار ستاد قرار دهند.
10- میزان استفاده 1 تا 3 درصد منابع مالی مصروف به آموزش را به ستاد اعلام بفرمایند.
11- مطرح شد که بر خی از ماموریت های ویژه این منطقه نیاز به بازنگری و یا اعلام پایان ماموریت دارند.
12- در راه اندازی برخی دوره ها همراستای با ماموریت های ویژه در این کلان منطقه مثل انفورماتیک بالینی حتما" با شورای عالی برنامه ریزی هماهنگی شود تا ارائه مدرک با مشکل مواجه نگردد.
13- به جای پیشنهاد راه اندازی رشته مقاطع، سعی شود در قالب دوره های مهارتی پیشنهادات ارائه گردد.
14- وجود مرکز اینده پژوهی نشان از بضاعت خوب این کلان منطقه در انجام مطالعات مربوطه دارد.
15- در بحث بین المللی سازی نیز با پشتوانه های علمی که در کلان منطقه هشت صورت گرفته ، همکاری های خوبی با چین و پاکستان داشته اند.
تمامی مباحث مطرح شده در این جلسه که از ساعت 13:30 آغاز و در ساعت 16:45 پایان یافت در مستندات معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ثبت گردیده است.